En dan is er weer heel even een beetje ruimte… of toch niet?
Ruimte in mijn hoofd, ruimte om na te denken, ruimte om te creëren. Wat heb ik dat gemist. En natuurlijk ben ik in het onderwijs ook continue aan het creëren, maar daar zit momenteel best wat druk op. Het lukt helaas nog niet om mijn lessen 2 weken vooruit voor te bedenken en voor te bereiden. Hopelijk kan ik de komende weken een inhaalslag maken. Hoewel er ook een serieuze deadline ligt voor het CGI van mijn PDG. Ik hoor je denken, de CG-wattuh? Ja zo’n Criteriumgericht Interview, een gesprek waarin mijn docent checkt of ik werkelijk echt het portfolio heb geschreven wat ik heb ingeleverd en wat kritische vragen stelt.
Zo’n 3,5 weken geleden begon ik met het verwerken van de ontvangen feedback op mijn PDG document. Wat schrijft hij nou allemaal, en begrijp ik dat goed? Ben ik het er mee eens of niet? En ga ik echt leeruitkomsten omdraaien of moet ik een en ander beter toelichten? Het word dat laatste. Mijn oorspronkelijke plan klopte namelijk. En daar moet ik me aan vast houden. Vertrouwen op het pad dat ik heb ingeslagen, niet halverwege iets anders gaan doen. Iets wat met een adhd-hoofd verrekes lastig is kan ik je vertellen. Gelukkig heb ik Einaudi (piano-artist) aangezet en zit ik helemaal in mijn flow. Ik pas al lezend wat dingen aan en maak een to-do lijstje om te kijken hoeveel ik eigenlijk nog echt moet doen. Overzicht creëren en lijstjes maken. Het geeft me houvast om zeker te weten dat ik niks mis. Mijn lijstje is klaar en ik heb verschillende dagen in mijn agenda geblokt de afgelopen weken.
4 geplande dagen PDG gingen niet door, en die ambitieuze deadline kwam steeds dichterbij. Ik besluit alvast e.e.a. uit te lopen en een back-up-datum te gaan zoeken. Een moment waarop ikzelf, mijn pdg-docent en coach beschikbaar zijn. Er komt 1 datum uit: 12 januari 2024. Dat klinkt nog best ver weg, maar het geeft me ook gelijk rust. Er valt letterlijk een last van mijn schouders. Ik wil namelijk deze PDG niet afraffelen, maar op een fatsoenlijke manier (en niet langer dan nodig) afronden. En dat lukt niet als ik die 8 december laat staan. Accepteren, niet afraffelen en rust hebben bij het feit dat er in mijn hoofd en in de agenda weer wat ruimte ontstaat. Ruimte die ik hard nodig heb om de ‘Familie BV’ draaiende te houden en ook mijn baan als Docent Digital Marketing fatsoenlijk te kunnen blijven uitvoeren.
Want in die baan doe ik ook niet zoveel ‘half’. Er liep namelijk die laatste 3 weken ook een hele toffe MarketingLAB leereenheid ten einde. 6 weken lang deden studenten in groepjes onderzoek naar specifieke steden waar een Gin per stad voor CityGin bedacht mocht worden. Het grootste deel van het onderzoek (zowel desk als field) werd gedaan in de Branche-lessen. In de Marketing-lessen kwam wat meer creativiteit kijken. Studenten maakten geur, kleur en smaak visueel en maakten in totaal 12 sokkels voor 12 verschillende steden, met 12 specifieke smaakcombinaties. Binnen die presentaties werden onderdelen ook nog 3D geprint. Iets wat we sinds kort aanbieden aan onze studenten, net als het plotten van teksten (stickers) en het printen op grootformaat (A1). Materialen, apparatuur en vaardigheden die studenten in de praktijk absoluut gaan tegenkomen. Zo echt kan leren zijn toch?
En alsof bovenstaande nog niet voldoende was, mocht ik de afgelopen weken ook nog eens nadenken over een nieuwe beeldplaat voor onze TLM (Toerisme, Leisure en Marketing) school. Een beeldplaat die de visie voor 2023-2025 in beeld brengt en vooral intern ons verhaal moet bekrachtigen. Samen met het MT, mocht ik brainstormen om tot de juiste metaforen, bewoording en beeldspraak te komen. Zie hiernaast het eindresultaat. Trots dat ik dit heb mogen visualiseren, en iets waar ik ontzettend blij van word om te mogen doen. Wil je ook zo’n mooie visualisatie van jullie bedrijfs-of schoolvisie? Laat het me weten! Ik ga graag voor jullie aan de slag.
De afgelopen week startte ook een nieuwe leereenheid. Een leereenheid waar ik een deel heb proberen te delegeren. Iets wat lastig is als het nog niet zo goed lukt om vooruit te plannen. Maar deze keer lukte dat. Een leereenheid over storytelling, iets waar ik heel veel van hou. Als alles in een bepaalde omgeving klopt, dan voel je dat. Als een bedrijf als de Efteling tot in de kleinste details hun verhaal verteld, dan voel je dat. Dus zo wilde ik ook graag de studenten in aanraking laten komen met verschillende manieren van storytelling. Waar de studenten in de branche-lessen de theorie leren, gaan we in de marketingLAB-lessen ‘echt’ aan de slag. En zo gebeurde ook deze keer: tussen het zorgen voor kids en man-lief door postte ik een bericht op LinkedIn, ik tagde zo’n 5-tal mensen met de vraag of iemand mij kon helpen met gamification. Ik kreeg verschillende reacties, waaronder Jelle van Dun van Animate The World. Maar die ging niet over gamification, maar over animatie en stopmotion. Toch kwam dat goed uit. Studenten krijgen in de eerste 3 weken een workshop fotografie en stopmotion en in de laatste 3 weken een workshop over het maken van een eigen Avatar. Het was echter al maandag in die eerste week, en op donderdag begon de stopmotion-opdracht. Toch vroeg ik Jelle: ‘ik weet dat het kort-dag is, maar kun jij een gastles geven over stopmotion deze week? Donderdag of vrijdag zou top zijn’. En zo gebeurde… Ik schakelde met de receptie over het vrij-roosteren van de toneelzaal in ons Klein Arsenaal, en liet het lokaal in Magister omzetten. Ik vroeg Jenny van ons Hospitality Experience Centre of ik gebruik kon maken van een scherm en microfoon en liet de lesgevende collega’s weten dat we het die vrijdag net ff anders gingen doen. Zo tof als in die 3 chaotische weken, dingen ook gewoon op z’n plek vallen. Heerlijk als we op onze campus zo lekker kunnen samenwerken.
Over samenwerken gesproken… die PDG-opleiding loopt natuurlijk ook nog. En er was 1 ding waar ik al langer tegen aan liep te ‘hikken’. Precies een jaar geleden volgde ik (samen met collega’s van onze Toerisme, Leisure en Marketing-opleidingen) de 2-daagse workshop 'Your Ideal Classroom' van Dock20 op onze campus bij De Rooi Pannen.
En wat hebben we al veel toegepast: van leerbogen , tot vissenkom en momenteel staat er een vacaturebord in de docentenkamer. Zo tof als een bijgewoonde workshop ook echt zijn vruchten afwerpt en dat onderdelen geïmplementeerd worden in het onderwijs. Een praktische workshop voor praktische docenten. Zo echt kan leren zijn! Want als docent ben je tenslotte ook nooit klaar met leren en ontdekken toch?
Dit vacaturebord is ook onderdeel van mijn PDG-opleiding, die ik bijna heb afgerond (woopwoop). Voor het onderdeel ‘aantonen van een onderzoekende houding’ deed ik onderzoek naar de vaardigheden die we binnen de MarketingLAB-lessen aanbieden, sluit dit aan bij de praktijk en hoe zien onze studenten dit eigenlijk? De lijst met vaardigheden is hier het resultaat van. Nu eens kijken welke docenten van onze Toerisme, Leisure en Marketing met mij willen sparren om ons onderwijs te verrijken.
Een nieuwe deadline en een nieuwe planning. Eens kijken hoever we begin januari zijn. En misschien nog wel een blog vlak voor de kerstvakantie. Misschien wel met glitters, een kerstwens en een planning die is gelopen zoals bedacht. To be continued…