De kleur doet me denken aan de herfst, mooi donker oranje. Mijn lievelingsseizoen, kacheltje aan, truien uit de kast en lekker het bos in met de kids. Maar in dit geval heeft het meer te maken met een stoplicht en mijn ‘staat-van-zijn’. Daarover later meer.
Afgelopen dinsdag parkeerde ik mijn auto dit keer buiten het station en had ik een heerlijk rustig ritje met de trein naar Eindhoven. Dag 2 van de PDG. Ik kwam net wat over 9 uur binnen en dat voelde ongemakkelijk, iedereen zat al in de kring en was al lekker aan het kletsen. Ik merkte dat ik moe was, en besloot me vandaag niet al te veel met van alles te bemoeien. Iets meer achterover leunen, wel betrokken zijn, maar niet te veel op de voorgrond.
We mochten een quote uitkiezen die op het scherm stond. 1 die jij vond passen bij jou of het onderwijs. Ik koos voor ‘school is net een circus, elk uur een andere clown’, ik betrok deze op mezelf, met mijn ADHD/HSP hoofd ben ik continue met van alles bezig, zie, hoor en voel ik heel veel. Voor mij dus een circus in mijn hoofd.
Leerfasen van Kolb
Het was veel luisteren die dag over het thema ‘hoe leren studenten’. Een stuk over didactiek en pedagogiek en het verschil daar in. Verschillende thermen komen voorbij; ‘leerfasen van Kolb, Gardner, reflecteren en feedback vragen aan studenten.
Na de lunch gingen we verder met de leerfasen van Kolb. Ik merkte dat ik af en toe afhaakte, niet omdat het niet interessant was, maar de focus was weg. Misschien een after lunch-dip. Maar waarschijnlijk de opstelling in het lokaal. Na de lunch waren we gewisseld van lokaal, van een cirkel elkaar aankijken naar tafeltjes achter elkaar kijkend naar de docent. Lekker zenden en ontvangen. Ik betrapte mezelf erop dat ik automatisch mijn telefoon pakje en mijn mail checkte. Niet 1x, maar wel 5x… hoezo? Waarom? Ik denk minder contact, minder elkaar aankijken, minder samen.
Dan verder met het geheugen. Hoe werkt dat eigenlijk? In groepjes van 4 maakten we aan de hand van gevonden informatie een infographic-achtig ding om elkaar te vertellen hoe het geheugen in elkaar zit en hoe het werkt. Iets met 7 eenheden kunnen onthouden, lange en korte termijn en zintuigen.
Hier zag je wel verschil in aanpak, de meeste deden wat er gevraagd werd, anderen doen net een beetje meer. Het groepje van 4 waar ik in zat voelde goed, we luisteren naar elkaar en zoeken samen naar oplossingen. Wie weet word dit mijn werkgroepje wel voor de rest van de opleiding 😊.
Stoplicht
Aan het einde van de dag weer een rondje afsluiting. De vraag was ‘hoe je je voelde’. Aan de hand van een ‘stoplicht’ mocht je aangeven hoe het met je ging. Voor mij weer een super toffe dag, veel geleerd en wil ook heel veel direct al toe gaan passen (wat uiteraard helemaal niet gelijk gaat).
Mijn kleur die dag? Zoals de titel al doet vermoeden: donkeroranje. Niet omdat de dag zoveel energie kostte, maar meer de combinatie met de rest van de week. Die is namelijk lekker variabel; maandag voor mijn eigen bedrijf werken, dinsdag PDG, woensdag met de kids en donderdag en vrijdag werken bij De Rooi Pannen. In een week dus veel schakelen, af kaderen en aan energie-management doen. En daar ben ik (nog) niet zo goed in. Veel ballen om hoog te houden. Goed om de komende weken eens te kijken hoe ik daar beter mee om kan gaan. Even een paar weken geen les in Eindhoven, wel aan de zelfstudie op dinsdag. Tot over een paar weken!