#4 Gas erop!

Nee… niet de PDG sneller afronden. Dat doen we stap-voor-stap. Dit keer ging ik met de auto (i.p.v. de trein) richting Eindhoven. Even checken of dat iets opleverde. Nou 1,5 uur met je eigen gedachtes, spraak-berichtjes van vriendinnen luisteren, slap geouwehoer op de radio aanhoren en in de file appen dat je te laat gaat zijn voor de les… he ho let’s go! 

 

Om 7.45 zat ik in de auto richting Eindhoven, om 9.20 stapte ik (alweer te laat) het lokaal binnen. Iets te krap gepland dus. Nu is plannen sowieso niet zo mijn talent, dus volgende keer maar wat eerder vertrekken. Eens kijken of ik bij lesdag 5 ruim op tijd kan zijn #goals.

 

 

We beginnen de les met een fluistertoets, serieus!! Fluisteren? What the F…! Ok, we doen mee.

 

18 vragen binnen 10 minuten samen met je zekergroepje beantwoorden. Vragen over de lessen van de afgelopen weken. En dat doen terwijl je alleen mag fluisteren, hardop praten is diskwalificatie. De sporter in mij komt boven drijven en winnen willen we dan wel. Dus aan de slag! Even kort overleggen: 2 van ons beginnen bovenaan de lijst, 3 van ons onderaan. Het resultaat: 18 beantwoorde vragen in 10 minuten. Hallelujah! Of de antwoorden allemaal goed waren? Ik laat dat in het midden 😉 

 

 

 

 

De les gaat verder over activerende werkvormen. Iets wat ik graag in mijn lessen toe zou passen. Hoe hou ik studenten bij de les, hoe krijg ik ze er weer bij en hoe zorg ik dat studenten graag naar mijn lessen komen? Activerende werkvormen zouden hier goed bij kunnen passen.

 

We zijn toe aan wat inhoud van deze blog!

 

De les gaat voor een groot deel over differentiatie, iets wat ik graag in mijn lessen toe wil gaan passen. Onbewust doe je dat natuurlijk al, maar ik zou het graag bewust doen. Kijken hoe het klassen-management beter kan. Iets over convergent (vak inhoud & leerstof) en divergent (vanuit de behoefte van de student) differentiëren.

 

Even tijd voor koffie... ownee die was op... haha... ik had wel een speculaaspop meegenomen om uit te delen. Elk jaar met sinterklaas komt er een speculaaspop richting Ulvenhout AC, mijn vader speelt namelijk trombone bij een muziekvereniging en daar worden deze 'pupkes' elk jaar verkocht voor wat extra centjes voor de vereniging en wat lekkers voor bij de koffie. Volgende week is iemand anders aan de beurt (eens kijken wie deze blog leest).

 

En dan nu aan de slag. We bekijken met ons zekergroepje de gemaakte portfolio’s, we geven elkaar feedback en een tip. Daarnaast ‘moeten’ we van elk teamlid iets ‘stelen’. Wat zie je bij de ander wat je graag zou overnemen in je eigen portfolio. Dat kunnen stramienen/schema's zijn, of onderdelen die je zelf ook nog toe wil voegen.

 

Wat ik meeneem? Afbeeldingnotities onder gebruikte afbeeldingen toevoegen, het leermoment van de PDG-lesdag benoemen, een index/leeswijzer toevoegen zodat docenten de LUK’s makkelijk terug kunnen vinden en een exit-ticket door studenten aan het einde van een les laten maken (een klein opdrachtje als check-out).

 

Komende dinsdag weer aan de slag met mijn PDG-portfolio. Eerst even deze week door-akkeren. De opvang van de kids is namelijk de rest van de week dicht i.v.m. 11 zieke personeelsleden. Jup... ik hoor je denken; 'daar gaat je DRP en PDG-planning'. Net als mijn vriend tijdens de zwangerschappen met mij moest meeveren, ben ik nu zelf aan de beurt. Je hebt niet alles in de hand en soms is het wat het is. First-things-first. #alsdelessenmaardoorgaan