Allereerst: dank Kelly voor de tip 😉 Of ik niet ook een blog moest schrijven over deze twee DOK19… ownee DOCK20 dagen. Tijdens het schrijven van deze blog kwekt Chase (van Paw Patrol) op de achtergrond: ‘Klaar voor actie Rider meneer’. Dus… let’s go!
Â
Na een PDG-dinsdag en een kids-woensdag was het tijd voor dock20-donderdag (en vrijdag). Een workshop van 2 dagen waar andere collega’s die deze workshop al gevold hebben laaiend enthousiast over waren. ‘Iets wat ik zeker ook voor mijn PDG zou kunnen gebruiken’. Inmiddels denk ik dat ik bijna mijn hele leven kan gebruiken voor de PDG. 😉
Â
En op 1 of andere manier beginnen nieuwe cursussen met een cirkel van stoelen. Op elke stoel ligt het boek waar de training op is gebaseerd ‘Your Ideal Classroom’. We beginnen de dag met een check-in, we gaan tekenen. Elkaar aankijken, tekenen zonder op je papier te kijken en je schrijft er een kwaliteit bij. Even het hoofd leegmaken, even landen in deze ‘classroom’ dus. Na de check-in nemen we de planning van de dag door. Iets met bogen, thema’s een tijdsplanning en daar ook weer van afwijken. Het lijkt net de gemiddelde dag van een docent.
Daarna is er een vacaturebord. Ik dacht nog… vacaturebord? ‘Ben voorlopig niet van plan hier weg te gaan.’ Maar goed! Even opletten.
Â
Op het vacaturebord kun je je naam schrijven bij een taak. Denk aan een energizer, een check-in en een check-out. ‘Zo kun je in de klas ook iedereen een steentje bij laten dragen’. Ik zag het al voor me: ik met een zak stenen naar school, en in de klas geef ik iedereen een steentje. ‘Om allemaal ons steentje bij te dragen’… dus… dat is mijn visuele brein weer. Een collega vult aan ‘dan geef ik jou een kei’. HILARISCH!!
Â
Tussen het schrijven van deze blog door, moet ik mijn zoontje van 3,5 even op zijn rug kriebelen ‘want mamaaa, dat vind ik zoooo leeekkkkuuurrrr’. Ik pak ook maar even een slok koffie, want na zo’n dag kost een blog schrijven best wat moeite.
Â
We gaan in groepjes van 3 samen zitten en vertellen over een leermoment in je persoonlijke leven. Daar komen bouwstenen uit. Losse woorden die omschrijven wat je hiervan kunt meenemen in het onderwijs.
Wij komen op 3 woorden (bouwstenen): SPIEGEL (om te motiveren en te inspireren), OMDENKEN (hoe kan ik je helpen?) LOSLATEN (focus op de dingen die er toe doen). Ik schrijf de woorden op en maak er kleine tekeningetjes bij. Daar word ik namelijk ECHT blij van.
Â
Dan is het tijd voor koffie, overheerlijke koffie uit onze eigen Brasserie REDUIT. Ook zin in een koffietje of lekker lunch? Gemaakt door onze studenten? Zo ECHT kan leren zijn namelijk. Check de website: Brasserie Reduit - Eten bij Gastvrij Breda (gastvrijderooipannenbreda.nl)
Â
Na deze pauze legt Diederik een methode uit: de ‘FOUR FOLD PRACTICE’. Een methode over HOST YOURSELF (zorg voor jezelf en voor elkaar), BE HOSTED (laat je iets leren), HOST OTHERS (leer anderen iets) en HOSTING TOGETHER (doe het samen). We leggen de bouwstenen op de juiste plek binnen de ‘FOUR FOLD PRACTICE’.
Â
Inmiddels is er hier buiten hout gehakt, is het vuurtje aan een staat er een portje naast mij op de bankleuning. Prima omgeving voor het verder schrijven van deze blog.
Â
Voordat we starten met de pauze doen we nog een paar minuutjes ‘Journaling’. Even alles uit je hoofd schrijven. Op 3 vragen antwoord geven en dat opschrijven in stilte. Een fijne manier om even los te laten.
Â
Na de lunch-pauze doen we een opdrachtje met een energizer, tellen van 1, naar 2, naar 3. En dan met bewegingen. Je had er bij moeten zijn denk ik! Daarna gaan we met een jojo aan de gang. Lekker weer ff dat gevoel van vroeger. Hoewel mijn jojo toen ook nog lampjes had. Maar goed, het gaat weer om de werkvorm en de oefening. Jongleren met een jojo is een heel ander verhaal, dit vergt nog wat oefening :)
Nu is het tijd voor het kennis-café. In deze werkvorm schrijven 6 collega’s een werkvorm op die recent een positief resultaat hebben opgeleverd. In 2 sessies van 3 groepjes sluiten we aan bij de 6 collega’s om hun voorbeeld te horen. Ik sluit aan bij ‘het spel maken’. 3e jaars studenten hebben voor 1e jaar studenten een spel gemaakt om bepaalde theorie te kunnen oefenen. Het resultaat? De 3e jaars studenten herhalen de lesstof, en de 1e jaars kunnen op een speelse manier (een spel) leren deze theorie. Het idee was dat wij inspiratie halen uit dit voorbeeld en mogelijk deze al kunnen gaan toepassen in een van je eigen lessen. En ik kan het niet laten om het idee van ganzenbord over te nemen en deze direct te tekenen. Studenten leren a.d.h.v. deze versie van ganzenbord de 5 stappen van het processtappen binnen de opdrachten bij MarketingLAB.
Â
De twee tafel waar ik aansluit gaat over het maken van een persona. In verschillende stappen, de klas in groepjes opdelen, weer samen komen, resultaat delen en iedereen mee laten doen ontstaan er 2 specifieke personen die de doelgroep vormen voor het eerst volgende schoolfeest. Een mooie manier om alle studenten te laten bijdragen en met een grotere groep aan 1 opdracht te werken.
Â
Via de ‘Double S’ (waarover morgen meer) gaan we naar de beeldenstorm. In 4 hoeken van het lokaal gaan we uitbeelden ‘wat leren stimuleert’. 1 hoek gaat tekenen, 1 hoek gaat met lego aan de slag, 1 hoek mag verkleden en de andere hoek gebruikt de stem. Even terugblikken op de dag, dit samenvatten en aan elkaar vertellen.Â
Â
Â
Na nog een rondje journaling en een check-out is er dan eindelijk het einde van de dag. Het is precies 17.00 uur. Of we nog even het lokaal mee helpen terug zetten en opruimen, want morgen zitten we in een ander lokaal. Serieus? Mijn hoofd is vol, mijn energie op. Maar natuurlijk helpen we. Want we weten allemaal hoe irritant het is als je een lokaal in komt en het is een teringzooi. 😊
Â
Om 17.26 uur stap ik in de auto en rij via het UPS pakketpunt om mijn Vinted paarse vestje op te halen naar huis. Morgen is het namelijk paarse vrijdag. En daar doen we als school uiteraard aan mee. Iedereen mag er zijn, iedereen mag ECHT gezien worden.Â
Â
Om 17.56 uur stap ik thuis binnen en begint mijn eigen 'planning'. Met 2 kids is het hier ook (in mijn hoofd) tot op de minuut gepland, maar gaande weg de avond wijken we daar toch echt (eigenlijk altijd) vanaf. Zo gaat dat... en dat is helemaal prima. Iets wat ik heb mogen leren van mijn kids, niet alles valt te plannen. Iets met loslaten... Let it go!
Â
Â
Het was een volle dag, een dag waar ik weer veel heb mogen horen en in mijn ‘reiskoffer’ kan stoppen richting mijn PDG. Maar misschien nog wel veel meer in de rest van mijn onderwijs-leven ooit toe kan passen. Erg leuk om collega’s van andere afdelingen beter te leren kennen en andere kanten te zien.
Morgen dag 2 van deze DOCK20 training. Nu nog even genieten van dat vuurtje met dat portje. Welterusten.