BLOG #13 Ik hoor en ik vergeet!

‘Ik hoor en ik vergeet, ik zie en ik onthoud, ik doe en ik begrijp’….van filosoof Confusius

 

De theorie van Kolb (geleerd tijdens mijn PDG-opleiding) is hierop gebaseerd. Deze 4 stappen (en dat in eindeloze herhaling) vormen een eindeloze cirkel. De ervaringen zijn het liefst zo klein en concreet mogelijk: 1. Het opdoen van concrete ervaringen; 2. Reflecteren op deze ervaring; 3. Deze reflectie vertalen naar conclusie: leren van de ervaring; 4. Actief experimenteren, direct toepassen van wat je nieuw geleerd hebt.

 

Bovenstaande quote brengt mij terug in de tijd, naar mijn toelating voor het Nimeto in Utrecht. Om precies te zijn naar het jaar 2001, 22 jaar geleden… Ik was 15 jaar en wilde graag naar een creatieve opleiding. De opendag bij het Nimeto sprak mij het meeste aan. Tijdens mijn toelating beschreef ik waarom deze quote mij zo aansprak. Een praktijkgerichte opleiding, waar ik met mijn warrige (toen nog onwetende adhd-hoofd) mijn plekje vond. Van prachtige stageplaatsen bij GM Decor (foto) in Werkendam, via Etanova in Dordrecht, kwam ik bij mijn eerste baan (Breda Standbouw) terecht. En terugkijkend op al die ervaringen, nieuwe werelden en leermomenten was er 1 rode draad: ‘ik begrijp dingen echt beter als ik ze DOE’. Niet kapot analyseren, maar op papier zetten in tekst of beeld. 

Ok, terug naar het ‘NU’… Met een kliekje sangria van onze heerlijke hemelvaart-mini-vakantie met onze camper zit ik weer op de bank met mijn voetjes omhoog. Op de achtergrond bléren Maxime en Martiem op de televisie over een boek en weer een verbouwing.

 

Ik lees momenteel het ambitieplan van TLM-breda om op- en aanmerkingen op te geven. ‘Alle’ op- en aanmerkingen zijn welkom, dus mijn kritische noten vinden zijn weg naar het papier (of in dit geval notities in het word-bestand).

 

 

Het document begint met de opbouw van de visie van TLM Breda. Waar ik in een eerdere blog de theorie ‘Why How What’ van Simon Sinek noemde als houvast van de hele De Rooi Pannen, bleek toen al dat dit enkel geldt voor onze DRP in Breda. Heel tof om te lezen waar de ambitie 2023-2025 naartoe gaat: 'Aim High'!  Hierover vast later meer 😊.

Dank @merijnruis voor je inspirerende blogs. Deze maand schrijft hij elke dag over werkgeluk. De laatste blog die ik las ging over ‘het belang van niks doen’. Dan ontstaan namelijk de meest creatieve ideeën. Momenteel ervaar ik dat zelf ook. Enkele projecten voor mijn eigen bedrijf zijn afgerond en de facturen gestuurd. Tijd om weer eens het een en ander verder te ontwikkelen. Zo ligt er nog een half af online werkboek op de plank, de droom om een kip-caravan aan te schaffen van de winst van dit jaar en de illustraties digitaliseren die ik met de hand ga aquarelleren. Er ontstaat dus weer wat ruimte, die ook gelijk weer ingevuld is. Is dat dan niks doen? Eigenlijk niet… de drang om constant maar bezig te zijn, want er is nog zoveel te doen. Terwijl niks doen dus ontzettend veel op kan leveren. De tip van Merijn? Neem nou ff die 10 minuten per dag om gewoon te niksen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? (zijn bericht in de comments op linkedin). Bron foto: Linesbyloes: toffe illustratie!

Het is inmiddels dinsdag 23 mei (woopwoop mijn verjaardag) en de wekker ging al vroeg (06.00 uur), vandaag is het weer een PDG-dag. Om 7 uur zit ik in de auto richting Eindhoven, op naar gebouw Nexus. Vandaag is het thema ‘onderzoek(ende houding)’. Binnen mijn afdeling MSH ben ik al bezig met het doen van onderzoek. Met als hoofdvraag: ‘Welke vaardigheden zijn er nodig om de lessen MarketingLAB aansluiting te laten vinden op de verwachtingen van het bedrijfsleven, de student en het onderwijs?’. 

 

Binnen de visie van De Rooi Pannen zijn 3 belangrijke pijlers: kleinschaligheid, praktijkgericht en ondernemerschap. Het praktijkgerichte en ondernemerschap komen in deze onderzoeksvraag samen. Door middel van enquêtes onder stagebedrijven (3e jaars), evaluaties bij de eerstejaars, de vissenkom-methode van DOCK20 bij de tweedejaars en het analyseren van MBO vacatures marketing & sales ga ik kijken welke vaardigheden binnen ons onderwijs missen en waar we ons onderwijs nog beter kunnen laten aansluiten bij de praktijk.

 

 

We starten de PDG-bijeenkomst met een rondje ‘hoe gaat het’. Zo aan het einde van het schooljaar heeft iedereen het eigenlijk wel druk: onderwijs voorbereiden/schrijven voor het komende schooljaar, stagebezoeken afronden, examens en voorbereiden op diploma-uitreikingen. 

Het thema van vandaag is een onderzoekende houding. We krijgen de opdracht om in groepjes van 4 zoveel mogelijk voorwerpen te vouwen van a4-papier. We krijgen hiervoor 15 minuten de tijd. We gaan als een dolle aan de slag, we kijken op Pinterest en Youtube en vouwen ons een ‘hoedje’. Na die 15 minuten tellen alle groepjes de gemaakte vormen. Wij hebben er ‘maar 18’, de beste groep had er namelijk 28… , daarna moesten we bekijken welk echt ‘iets zijn’ (vliegtuig, bootje etc.) Er blijven er bij iedereen minder over, als laatste stap mochten alleen de ‘echt mooie’ geteld worden. Het doel van deze opdracht? Een klein onderzoekje doen: waar vind ik informatie, hoe ga je daarmee om, welke informatie elimineer ik en hoe analyseer ik de overgebleven uitkomst.

 

We praten nog wat verder over onderzoek doen, welke 7 stappen Fontys hierin van ons vraagt en dat we dat op niveau 5 (PDG) doen. Niveau 6 is een Master, hierin ga je met de uitkomsten van het onderzoek nieuw onderwijs ontwerpen. Toch ook interessant… 😊 #ambitie?

 

Na de pauze mogen we verder werken aan onze onderzoeksvragen en onderzoek. Ik leg contact met onze BPV-coördinator om een mail te sturen naar de bedrijven waar momenteel studenten MSH stagelopen. Benieuwd naar welke vaardigheden er in de beroepspraktijk gewenst zijn. Ook zoek ik naar het originele Masterplan van MSH om de onderlegger en het doel van de MarketingLAB-lessen te achterhalen. Ik lees verschillende vacatures om daar de benodigde vaardigheden in te ontdekken die onze studenten aan het einde van de opleiding zouden moeten bezitten en gevraagd worden door de beroepspraktijk. Jup… ik zit er helemaal in: een onderzoekende houding. Let’s go!

 

 

Over een week of 3 staat de laatste PDG-bijeenkomst van dit schooljaar op het programma, middenin de laatste leereenheid van dit jaar. De laatste weken van het jaar zijn lekker druk. Nog even knallen tot de zomervakantie en dan lekker typen aan mijn portfolio deel 2. 

 

En misschien ontstaat er dan wel wat tijd om te niksen... om dat werkboek, het plan rondom de verhuur van een kip-caravan en mijn illustraties te digitaliseren en aquarelleren. To be continued...