#3 zomaar een ochtend...

September dit jaar... Heej Annelies, ga je dan ook de PDG doen nu je contract verlengd is? Nou dat is wel de bedoeling. Niet helemaal wetende wat voor impact dat zou hebben op je dagdagelijkse leven natuurlijk.

 

Afgelopen dinsdag was zomaar een ochtend. Marco moest vroeg weg richting Den Haag, dus heel de bende was de avond er voor al klaar gezet. Tasjes van de kids ready, eigen tas klaar en jawel voldoende water in het nespresso-apparaat voor dat eerste overheerlijke bakkie koffie (en ik vond het toch stom toen mijn ouders dat vroeger deden 😂).

 

Om 5 uur ging de eerste wekker, en na een nachtelijke excursie met kleine Levi van bijna 12 maanden tussen 01.30 en 03.30 was dat echt tering vroeg. Nog een uurtje mijn ogen dicht doen en toen ging ook mijn wekker…

 

Stilletjes uit bed kruipen, Levi niet wakker maken en mezelf al aankleden en fatsoeneren. Dan was dat alvast gedaan. Toen naar beneden, die heerlijke koffie zetten en havermout voor de boys maken.

 

Het is inmiddels 06.35 en ik moet Sam en Levi nu toch echt uit bed gaan halen. Anders komen we te laat en mis ik de trein richting Eindhoven. Half slapend til ik beide jongens naar beneden en gaan we op een iets sneller tempo dan normaal door het ochtend-ritueel. 

 

En het is gelukt!! 7.18 uur: we zitten in de auto. Om 7.29 stappen we binnen bij de opvang en om 7.42 zit ik weer in de auto richting station Breda! Ruim op tijd voor dat 2e bakkie koffie bij AH in mijn zelf meegenomen beker (want dat is duurzaam en scheelt 25 cent 😉). Lopend naar het perron nog even bellen met vriend-lief die onderweg is naar Den Haag en we zijn dan nu echt helemaal ready to go!! Op naar dag 3 van de PDG… 

Om 09.02 haast ik mij het lokaal in. Jas uit, notitieboekje erbij en in de luisterstand. Even opletten... het didactisch analysemodel. Er bestaat dus altijd een beginsituatie en je bepaald leerdoelen. Er zijn verschillende modellen en manieren om studenten iets aan te leren. OBIT, Taxonomie van Bloom, Model van de Corte, VUT model en 6 fases instructieles.

 

Daarna mogen we groepjes gaan maken waarmee we de rest van de PDG gaan samenwerken (een kampvuurgroep). Het groepje waar ik vorige week mee samenwerkte wil graag weer een groep vormen. En er sluit nog een vijfde mede-student aan, nu zijn we pas echt compleet. Een mooie gevarieerde groep: rust, overzicht en zen, en recht-voor-zijn-raap, snel en iets wat chaotisch.

 

We behandelen de incidentmethode. En werken vervolgens 1 van de genoemde eigen incidenten helemaal uit. Wat een mooie manier om in te zoomen op een situatie en deze van verschillende invalshoeken te bekijken en oplossingen aan te dragen. Er schiet me toch echt een slogan te binnen... #zoechtkanlerenzijn ;)

 

In de middag gaan we aan de slag met breinleren. Wij kregen het thema 'herhalen'. We kregen 45 minuten de tijd om een lesvoorbereidingsformulier in te vullen en een mini-les van 15 minuten te geven. Ik kreeg ter plekke een soort van black-out, mijn hoofd zat helemaal vol. (Iets met jonge kinderen, en slapeloze nachten). Ik begreep wat er moest gebeuren, maar kon even niet aanhaken bij het tempo en de tijdsdruk die erop zat. We bedachten een les met het spelletje 'ik ga op reis en neem mee' als methode om het herhalen toe te passen. Een bal (gemaakt van een prop papier) diende als item om te bepalen wie er aan de beurt was. We kwamen tot 7 artikelen. Daarna noemden we een rijtje van 7 artikelen achter elkaar en moest iemand uit de klas die nazeggen. Dat ging minder goed. Een mooie vergelijking van hoe herhaling ervoor zorgt dat informatie beter blijft hangen. De feedback uit de klas? De bal zorgde ervoor dat je erbij bleef met je gedachte. Je kon namelijk elk moment de bal naar je toe gegooid krijgen. Een leuke vorm om iedereen betrokken te houden. 

 

Einde van de dag was ik aardig leeg. Super interessante dag, en ik wil direct van alles toepassen. Volgende les gaan we de leeruitkomsten verder bekijken en bespreken hoe we deze toe kunnen gaan passen in onze eigen lessen. Aankomende dinsdag eerst maar eens online samenkomen met mijn kampvuurgroepje. Ik zet de gluhwein alvast klaar!Â