#7 Kruisbestuiving

De titel doet vermoeden dat dit verhaal richting bloemetjes en bijtjes gaat. Maar niets is minder waar... op naar een nieuw PDG-avontuur.

 

Het is namelijk spannend aan het worden. 24 januari komt in zicht en het eerste deel moet dan ingeleverd worden. En dat niet alleen. Ook moet je dan je plan pitchen hoe je deel 2 & 3 gaat aanpakken. Nog genoeg te doen dus.

 

4 maanden geleden begon ik als ienimieni-rups aan dit PDG-avontuur, inmiddels heb ik behoorlijk wat (lees: boeken en theorieën) naar binnen gewerkt en vind ik het erg leuk om aan mijn portfolio te werken. Het is een super persoonlijk document aan het worden waar ik (nu al) trots op ben.

 

Belangrijke thema’s van deze PDG-dag zijn toetsen en examineren. We vliegen van summatief naar formatief en we debatteren hier zelf over. Een leuke werkvorm voor onze MSH-studenten. De ochtend staat ook in het teken van feedback geven, we behandelen verschillende theorieën (Hattie & Timperley, Wiggins, Breindidactiek & Shute). Ook bespreken we de manieren van feedback geven d.m.v. de Feedback Sandwich: de broodjes zijn de positieve dingen en de burger (het beleg) voor verbeterpunten. Mooie metafoor toch?

 

Na de pauze gaan we nog even door met wat theorie. Mijn medestudent en buurvrouw die ochtend bied me een warme chocomelk aan. Gekregen van haar dochter tijdens kerst. Hoe schattig? Een thermosfles met heet water en van die zakjes cacao. Onze docent is al begonnen met zijn verhaal, maar we maken nog wat grapjes. Iets over de volgende keer glühwein meenemen en we giechelen. We giechelen net zoals sommige studenten in de klas doen als ik les ze geef. Heb je beeld? Dat gevoel is toch heerlijk?

Naast dat ik deze PDG opleiding volg, werk ik (zoals de trouwe lezers weten 😉) 2 dagen bij De Rooi Pannen in Breda. Op 21 februari vorig jaar startte dit nieuwe avontuur. Nu zijn we bijna een jaar verder en sta ik aan de vooravond van het zijn van ‘leereenheid-eigenaar’ met het thema ‘Creative Mind’. Verantwoordelijk zijn dat een lesperiode van 5 weken soepel verloopt voor zowel docent als student is een hele klus. En uiteraard wil ik dit op een creatieve manier doen. Afgelopen maanden heb ik veel geleerd en inzichten gekregen door het volgen van die PDG-opleiding waar deze blog is begonnen. Maar ook de DOCK20-training afgelopen december heeft input gegeven om de ze leereenheid vorm te gaan geven. Dit resulteerde in een woonkamer-muur vol met a4-tjes en post-its. Overzicht creeren in mijn eigen creatieve brein is noodzakelijk. En helemaal als er van alles (lees deel 1 PDG inleveren, schrijven van een leereenheid, een ziek kind en slaapgebrek) samen komt > kruisbestuiving ten top lijkt me zo.

 

De afgelopen weken hebben in het teken gestaan van creatieve-workshop-ideeën verzamelen en overzicht krijgen in de hoeveelheid lesuren die er gevuld moeten worden. Zorgen dat ik niet alles alleen doe en gebruik maak van directe collega’s en collega’s van onze afdelingen Leisure en Toerisme en misschien zelfs wel van onze andere scholen in Tilburg en Eindhoven. Een mooie kans om expertises opleiding-overstijgend te kunnen delen. Ik ben benieuwd hoe deze (jaja alweer…) kruisbestuiving gaat bevallen.

Aangezien ik alleen op donderdag en vrijdag aanwezig ben wil ik de leereenheid starten met een vlog. Iets wat onze studenten tijdens de leereenheid ook moeten gaan maken, en ik ben op de eerste dag van deze leereenheid zelf helaas niet aanwezig. Hoe mooi dat ik op deze passende manier toch het thema en de eindopdracht kan introduceren. Voorafgaand hieraan maak ik een storyboard, die geeft me houvast en een goede tool om mijn verhaal en timing te managen. Via een eigen opdracht (vlog maken), een concept bedenken (opschrijven), een ontwerp vastleggen (storyboard maken),  de vlog opnemen en straks op de eerste dag van de leereenheid aan de eerste jaars laten zien (inleveren) doe ik precies wat ik de studenten ook probeer te leren. Stap voor stap werken aan je opdracht, lesbrief of studiewijzer. Zorg voor eigen houvast, heb focus en heb lef. Stap soms uit je comfort zone (vlog opnemen) om verder te komen en talenten te ontdekken. Hier meer van in de volgende leereenheid: Creative Mind!